Svar: Pludselig flere amninger om natten
12. februar 2021
Alder:
6 mdr.
Kære Nicoline
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det lyder umiddelbart som om, at jeres dreng har brug for mere mad eller mælk. Når børn i jeres drengs alder, pludselig søger brystet hyppigere om natten, så er det ofte fordi de har brug for at få sat mælkeproduktionen op, eller fordi de ikke drikker helt nok hele dagen igennem.
I første omgang skal du derfor være opmærksom på, at han dier nok hos dig, når du lægger ham til brystet om dagen. Måske har han tendens til at lade sig forstyrre, kikker sig omkring, slipper brystet, smiler til dig, pludrer med dig osv. og dier derfor meget kortvarigt - og får derfor ikke helt nok, og må derfor så søge det om natten. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan være opmærksom på om han har brug for hjælp til at spise lidt mere effektivt og koncentreret om dagen - så behovet dækkes om dagen og ikke om natten.
Derudover så ser man ofte, at når børn kun får mælk, så kan de sove et lidt længere søvnstræk, end de kan, når de begynder med skemad. Det kan virke bagvendt, men det er sådan at i begyndelsen, hvor der startes op med skemad, så er det vigtigt at skemaden gives ud over det vanlige mælkeindtag og for stadig at få samme mængde mælk i maven, så skal indtaget dækkes på ydertidspunkterne. Det betyder, at selvom jeres dreng f.eks. i en periode har kunne nøjes med en amning om natten, så vil han godt kunne have behov for 2 amninger nu.
At kunne sove igennem, når man er 6 måneder gammel, vil være at sove 5-6 timer uden mælk - f.eks. fra 23.30 til 05.. Og faktisk vil de fleste børn de næste mange måneder frem netop have stor glæde af at få en drømmeamning sen aften.. Så selvom jeres dreng tidligere først er blevet ammet kl 02, så kan det altså lige nu sagtens være et helt reelt behov at blive ammet mellem 23-24 og hvis han melder sig der, så er det vigtigt, at du læger ham til brystet, så han bliver fyldt godt op og derefter så måske kan sove nogle sammenhængende timer, før han har behov for brystet igen.
Og så vil det naturligt også stille og roligt ændre sig i takt med at han bliver ældre og kan begynde at få flere skemåltider dagen igennem. Det lyder som om, at han måske om en uges tid vil være parat til lidt morgengrød og når han så bliver 6 måneder, så kan I begynde at introducere mellemmåltider for ham formiddag og eftermiddag. Sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop, og så skal han stadig ammes før hver lur, som han bliver lige nu. På den måde skabes mere og mere mæthed hele dagen igennem, og han bliver naturligt også bedre til at drikke af en kop osv. så hans væskebehov dækkes på den måde. Han er en fysisk stor dreng, så hans væskebehov er naturligt stort.
Det vil altså sige, at en dagsplan lige nu kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes
Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt grød og vand af kop. Dette måltid introduceres måske om en uges tid, altså kort før han bliver 6 måneder.
Ammes og puttes til formiddagslur - ca. 8.30-9...
Frokost 10.30-11: Grød eller grøntsagsmos. I 6 måneders alderen begyndes med kød eller fisk i mosen. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. 11.30-12
Ammes, når han vågner ca kl 14 som som nu :)
Eftermiddag 16: Ammes og sover dagens 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos - og i 6 månederes alderen begyndes også her med kød eller fisk i mosen. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19-19.30
Sen aften 23: ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre til næste morgen tidlig - det vil sige 5-6 timer uden mælk. Mange børn er dog 6 måneder, før de kan undvære mælken midt nat - netop fordi indtaget om dagen, rytmen osv. spiller ind på, hvor lang tid de kan sove om natten.
Det lyder altså for mig som om, at det hos jer lige nu er et reelt behov for mælk, når jeres dreng søger brystet om natten, og at du naturligt skal hjælpe ham med at blive fyldt tilstrækkeligt op hele dagen igennem - både ved at holde ham lidt ekstra igang ved brystet, når du ammer, hvis han lader sig forstyrre, men også ved at give ham mere og mere skemad og vand af kop i takt med at han nu bliver ældre - og på den måde vil tiden naturligt også arbejde lidt for jer, som du spørger til :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske